مسأله: بودن مرد و زن نامحرم در جاي خلوت جايز نيست و احتياط در نماز نخواندن در آنجا است ليكن اگر خواند نمازش باطل نيست.
نظرات مراجع عظام:
اين مسأله، در رساله آيات عظام: فاضل و بهجت نيست.
گلپايگاني، صافي:
مسأله بودن مرد و زن نامحرم در اطاقي كه كسي در آنجا نيست و كسي هم نمي تواند وارد شود حرام است و نمازشان هم در آنجا صحيح نيست ولي اگر يكي از آنان مشغول نماز باشد و ديگري كه با او نامحرم است وارد شود نماز او اشكال ندارد.
خوئي، نوري:
مسأله بودن مرد و زن نامحرم در جايي كه كسي در آنجا نيست و كسي هم نمي تواند وارد شود، در صورتي كه احتمال وقوع در معصيت را بدهند حرام است و احتياط مستحب ّ آن است كه در آنجا نماز نخوانند.
زنجاني:
حرام است، بلكه در صورتي كه چنين احتمالي را هم ندهد، بنا بر احتياط حرام است و در هر حال، نمازشان بنا بر احتياط مستحب باطل است ؛ و اگر مشغول نماز باشد و كسي كه با او نامحرم است وارد شود نيز همين حكم جاري است.
سيستاني:
مسأله بودن مرد و زن نامحرم در جايي كه احتمال وقوع در معصيت را بدهند حرام است و احتياط مستحب ّ آن است كه در آنجا نماز نخوانند.
تبريزي:
مسأله بودن مرد و زن نامحرم در جايي كه خلوت است و كسي هم نمي تواند وارد شود يا وارد شونده مانع از ابتلاء به معصيت نمي شود در صورتي كه احتمال وقوع در معصيت را بدهند جايز نيست و لكن اگر آنجا نماز بخواند صحيح است.
مكارم:
مسأله بودن مرد با زن نامحرم در جاي خلوت كه ديگري نمي تواند به آنجا وارد شود، اشكال دارد و احتياط واجب ترك آن است و نماز خواندن در آنجا نيز اشكال دارد.
نظر کلی :
درجایی که خلوت مردو زن نامحرم منجر به گناه شود و یا احتمال گناه بر آن داده شود، چنین خلوتی حرام است و نماز خواندشان در آن مکان خلوت اشکال دارد.
بخش پرسمان